INFÖR KRISTI HIMMELFÄRDSDAG, väl förankrad i ordet.

Text fr. Lukas evangelium kap.24:44-53 När Jesus ska ta farväl av sina lärjungar i fysisk mening och återvända till sin fader i himlen, så vill han  konkretisera sin och lärjungarnas tjänst, samt påminna och stryka under det allra viktigaste.

Luk.24:44-45 Och han sade till dem: Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna. Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna.

Vi kan i detta sammanhang lägga märke till hur Jesus hänvisar till profetiorna i GT, med början hos Mose. Vi ser vilken 100%-ig tilltro som Jesus har till Skrifterna. Vi ser att Guds plan går i exakt uppfyllelse i samband med Jesu tjänst att försona världens synder och hjälpa människor att återuppta sin naturliga Gudstro och gemenskap. För att endast ta några exempel på texter som Jesus hänvisade till, 5 Mosebok 18:18  Jesaja kap. 53 och Psalm 16:10-11 Psalm 22:39-40 Hosea 6:2

Det står skrivet, är ord som Jesus liksom proklamerar, för att befästa den verklighet som lärjungarna och Jesus själv förverkligar, allt i enlighet med Guds plan.

Sir Winston Churchill sa bl.a. …vi vilar i trygghet på skriftens orubbliga klippa.

Och änglarna påminde oss direkt att Jesus ska komma tillbaka på samma sätt som han lämnade jorden Apg.1:11 och på detta löfte får vi ta fasta på och se fram emot, och vila vid skriftens orubbliga klippa,/. Samuel.A.

Om fangelsemissionen

SFM arbetar för att det ska bli minskad kriminalitet i samhället. Svenska Fängelse Missionen är en organisation som jobbar med brottsförebyggande arbete dels genom att stödja kontaktpersoner som på olika sätt jobbar med fångar men också direkt genom att presentera Jesus som en väg att finna förlåtelse, frid och försoning!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s